גב' מיה שלק-מטלון (MA) ופרופ' דורית ארם (PHD)
בית הספר לחינוך ע"ש קונסטנטינר, אוניברסיטת תל-אביב
היועץ החינוכי, 2007, 14, 230-210
תקציר
המאמר מציג מחקר שהעריך תוכנית התערבות לקידום מיומנויות תקשורתיות וחברתיות בקרב ילדי גן חובה. התוכנית אשר פותחה לצורך המחקר הנוכחי – "הגן הבטוח" – מתבססת על עקרונות ה'אימגו', שיטה לטיפול זוגי החותרת לקידום תקשורת יעילה בין בני זוג ובקרב משפחות. במחקר השתתפו 92 ילדי גן חובה מארבעה גנים במרכז הארץ (46 ילדים בשני גני ההתערבות ו-46 ילדים בשני גני השוואה בהם לא הועברה התוכנית). במהלך שנת הלימודים הועברו לילדים בגני ההתערבות 20 מפגשים בקבוצות קטנות. המפגשים הונחו על ידי הגננות ועסקו בנושאי תקשורת המדגישים את הערנות לדפוסי ההתנהגות של היחיד במפגש עם האחר, ובתרגול של דיאלוגים בין ילדים. הילדים בקבוצת ההתערבות הושוו לילדים בקבוצת ההשוואה לפני הפעלת התוכנית ובסיומה, באמצעות: מבחן סוציומטרי לבדיקת ההתאמה בדפוסי החברות בגן; ריאיון מובנה למיפוי תהליכי עיבוד חברתי; והקלטות אודיו שבהן השתתפו הילדים במשחק תפקידים של דיאלוג בין חברים בקונפליקט. ממצאי המחקר מראים יתרון מובהק לקבוצת ההתערבות במידת ההתאמות בבחירת חברים במבחן הסוציומטרי, ויתרון בהבנה של תהליכים חברתיים בעת קונפליקט, לעומת קבוצת ההשוואה. בנוסף, הראו הילדים בקבוצת ההתערבות, לאחר השתתפותם בתוכנית, יתרון ביכולת לקיים דיאלוג ארוך יותר, במודעות לעולמו הפנימי של האחר ולמגוון דרכי הפתרון במצבי קונפליקט בעת דיאלוג. לממצאים אלה חשיבות מאחר שהם מצביעים על דרך נוספת לשיפור תקשורת ותפקוד חברתי בין ילדי גן. מחקר ארוך טווח שיכלול הפעלה אינטנסיבית יותר של תוכנית "הגן הבטוח" עשוי לשפוך אור נוסף על הפוטנציאל הגלום בהקניית מיומנויות תקשורתיות וחברתיות לילדי הגן.